marloesweijers.reismee.nl

Eindelijk online!

Karibu! (welkom)

Eindelijk weer op internet! We werden lekker gemaakt dat er intenet in Sumve (sumcot) zou zijn, maar helaas, er waren problemen met de financien oid. Shit dus! We zullen nu elke weekendnaar Mwanzamoetenom te kunnen internetten. (het gaat btw enorm traaaaaaaaaaaaaaag. Pff vermoeiend.) Maar dat is niet eens zo erg want we zittenop dit moment heerlijk relax in hetTilapia hotel met prachtig uitzicht op Victoria Lake. Wat een luxe na twee weken werken, alleenmaar thee drinken, rijst eten en zitten op houten krakkemikkige stoeltjes.

Bedankt voor alle reacties! Fijn om te lezen dat iedereen zo meeleefd. Met mij gaat het super!Maar het is nog steeds enorm wennen. We zijn hier nu twee weken, waarvan 1 werkende weekin het ziekenhuis. En ondanks de verschikkelijke momenten die we ook al hebben meegemaaktvliegt de tijd toch wel voorbij.
De co-asistenten zijn vorige week geariveerd. Willem en Danique. Heel erg fijn om nog wat Mzungu's (blanken) in de buurt te hebben. En vooral dat er een kerel bij is geeft een veilig gevoel.We worden heel anders benaderd als er een blanke man bij is. En nee, hij is niet vrijgezel Martine! Ik zeg tegen iedereen dat ik getrouwd ben want anders kom je niet van ze af! De dokter van de afdeling heeft zichzelf al benoemd totmijn 'husband'. Nu is hij bezig, zoals hij dat zelf omschrijft, mij verliefd om hem te laten worden. Haha ik lach me rot. De beste man in 62!

Ik kan niet alles vertellen dus zal hieronder kort alle hoogtepunten beschrijven.

1 maart:
Onze Kasim scheurde als een malle over de weg en was ook niet van plan om vaart te minderen, zelf niet voor de kleine kinderen of de mensen die bepakt en bezakt met een hele lading op een fiets met lekke banden over de rot weg probeert te manouvreren. Nee, iedereen wijkt voor de auto. En als ze dat niet doen, dan drukt Kasim op zijn toeter en toetert zo hard dat ze van schrik wel de berm in vallen of duiken. Wij zouden zeggen: 'Wat een ASO'. Zijhebben ontzag voor de mensen die in een auto rijden en maken soms zelf een buiging wanneer we passeren. Uiteindelijk, na 1,5 uur komen we aan bij Sumve Hospital. Wat groot! Heel het dorpje Sumve is groter dan gedacht. Overal staan hutjes met rieten daken en lopen er geiten over de straat. De koeien zijn mager, ik vraag me af of ze uberhaupt wel melk geven. Mensen zijn schuchter en durven ons niet aan te kijken. Sommige vinden het juist bere interessant en komen met veel enthousisme op ons afgelopen om ons welkom te heten. Het handschudden gaat hier ook anders. Eerst geef je een hand (rechts) en pak je elkaars duim en dan schud je weer de hand. Heel bijzonder. De eerste dag hebben we een heleboel mensen ontmoet. Inwoners van Sumve, maar ook een hele hoop mensen uit het ziekenhuis. Sister Rita heeft ons rondgeleid.Wat een leuke tante is dat. Zuster Rita is een verpleegster-non en weet van aanpakken. Sumve hospital heeft meerdere afdelingen op een groot oppervlakte. Patienten lopen buiten rond of liggen op een verroest bedje en versleten matras. Ik heb medelijden met ze. De kinderen zijn bang voor ons en duiken weg. Ook oudere patienten komen liever niet bij ons in de buurt. De gebouwen zijn oud en vies. Alles is open en er hangen verdacht weinig muggennetten. Bedden staan naast elkaar en ze kennen geen tot weinig privacy. Er werd een
lumbaalpunctie punctie gedaan bij een doodzieke patient. De patient ernaast, ook zo ziek als een hond werd met een paar onvriendelijke woorden naar buiten gebonjourd. Zonder ondersteuning of hulp van wie dan ook. We waren nog geen dag op plek van bestemming en we mochten al aan het werk. Wij waren enorm enthousiast en namen de uitnodiging om bij de OK te kijken van harte aan. Ook ontmoette we onze huishoudster, mama Lucia. Ze spreekt heel gebrekkig Engels. Het is lastig communiceren met haar. Wij denken dat ze er ook soms
misbruik van maakt. Ze doet alsof ze ons niet snapt, maar ondertussen kookt ze veel te veel voor ons tweeën zodat ze haar kinderen thuis het overgebleven voedsel kan geven. Heel slim. Nu laten wij haar de booschappen opschrijven die ze gehaald heeft en hoeveel de kosten zijn, zodat wij kunnen zien waar het geld blijft. De eerste nacht was wel oke.Ik was zo vermoeid dat ik wel aardig geslapen heb. Er zijn een boel geluiden te horen in de avond. Zingende mensen, krijsende mensen, vogels die zingen, krekels, de wind, voetstappen om het huis. Toch wel eng. Ons huis is beveiligd met tralies en sloten. Dus ze kunnen er niet gemakkelijk in. Mijn hoofd zat helemaal vol de eerste dag. Alleen de reis was al een belevenis op zich, maar dan de indrukken van Sumve, de inwoners en het ziekenhuis. Pfff vermoeiend maar wel geweldig om mee te maken. Ik laat het allemaal over me heen komen en ben blij dat ik hier eindelijk ben.

2 maart:
Na het ontbijt snel naar het ziekenhuis voor onze eerste echte operatie. Spannend! Wat moeten we ons erbij voorstellen? De patron (soort hoofd van de afdeling)liet ons een lumbaalpunctie zien (6 keer mis prikken) Ik werd er misselijk van. Ik vond het zo ontzetend zielig voor de zieke
patient. Er werd niet verteld wat er ging gebeuren of wat ze moest doen. Haar hoofd werd naar beneden geduwt en de naald zo in haar rug gestoken. Bah, kippenvel kreeg ik ervan.Wat zijn ze hier hardhandig. Ze prikken zo een keer of 6 en draaien de naald (10cm lang) alle kanten op. En de patient geeft geen kik! Na veel pijn en moeite werd er wat liquor afgetapt. Dit werd gecontroleerd op Meningitis. De uitslag was negatief. Later kwamen we aan bij de operating theatre, daar troffen we de dokter van gisteren. Hij vond het leuk dat we er waren en we mochten meteen onze schoenen uitdoen en van die witte operatie klompen (4 maten tegroot, boeit niet!) aandoen. Toen werden we rondgeleid. Er is een Eye operating room (minor) en een Major operating room. Handen werden geschud met wel 10 verschillende mensen.. verpleegkundigen, student verpleegkundigen, dokters en een anesthesist. Erg vriendelijk allemaal. Toen werden we in een prachtig groen/grijze jurkje gehezen. De operatieoutfit. Niet echt steriel, zo uit een stoffige kast. Daarbij krgen we een groen mond kapje en hoofddoekje van katoen. Er stonden 4 operaties gepland. De tweede operatie was een prostaatectomie. De patient komt binnen, word op de operatietafel gekieperd en er wordt niet echt vriendelijk gezegd wat hij moet doen. De man moest gaan zitten en voorover bukken, zijn rug werd ontsmet en steriel gemaakt voor een lumbale verdoving. Weer werd er een keer of 6 geprikt voordat de anesthesist op de juiste plek in de ruggengraat zat. De man vloog bij elke punctie rechtop maar werd net zo hardhandig weer voorover geduwt. Tenenkrommend. Ik had het zo met die man te doen.. Dan de operatie zelf. Dat ging ook niet heel soepeltjes. De prostaatwordt handmatig stukje voor stukje afgepeld, en niet heel zachtig, maar met grote halen en hard gedruk. Door en gat in de blaas te maken kunnen ze met de hand bij de urethra waar de prostaat ligt. De volgende patient had een sepsis doordat de blaaswand na een prostaatectomie niet goed is dicht gehecht. De patient was meer dood dan levend en Karin en ik zaten in spanning te kijken hoe het af zou lopen. De artsen waren bijzonder kalm en zagen het niet echt als kritieke toestand. Dat de bloeddruk gevaarlijk laag was, hadden ze niet eens in de gaten. Het buikvlies was aan aan het irriteren en de blindedarm werd uit voorzorg verwijdert, daarbij werd al het geinfecteerde prut uit de buikwand gespoeld en de blaaswand netjes aan elkaar gehecht. Klaar operatie! Meine gute.. De darmen van de patient hingen uit het lichaam, helemaal rood en geirriteerd, ramen stonden open, vliegen kwamen binnen, en de artsen waren een lolletje aan het maken. Ik vond het bizar. De patient heeft het nog overleefd ook, gelukkig. Privacy... kennen ze niet. Net als empathie. Hopelijk brengen wij ze dat nog eenbeetje bij. De artsen willen het beste voor hun patienten, ze brengen het alleen niet heel subtiel. En de patienten luisteren wel. Zij weten dat de arts gelijk heeft en doen alles wat hen op wordt gedragen. De patienten zijn zo bang voor wat er komen gaat, hierin worden ze totaal niet begeleid. Grooot verschil met Nederland.Steriel, dat kan je de operatiekamers in Sumve ook niet noemen, al vinden ze zelf van wel. De steriele instrumenten worden in het kantoor/de kantine op de grond gezet en in de bak gedaan. Ook de gaasjes die worden gebruikt tijdens de operatie zijn steriel gemaakt. Dit gebeurt door ze in een metalen bak te doen die word verwarmt tot een bepaald aantal graden. De gaasjes zijn vantevoren gemaakt door de nurses en artsen in de kantine. Ze worden daar geknipt en gevouwen. Voor elke operatie gebeurt dit, elke dag. De operatiekamers zijn oud en verroest. Overal afgebladderd verf aan de muur en (oude bloed)vlekken op de grond.Roest en vuil aan elke poot en op elk werkblad. Foto's komen nog!

3 maart:
We gaan een dag naar Mwanza. Op zoek naar de busjes die ons er heen kunnen brengen voor 2000TSH (ong. 1,3 euro). De weg naar Mwanza is ongeveer 55 km. Waarvan de helft over een hobbelig zandweggetje. Ik zag er al tegenop om tussen alle zwetende en stinkende mensen in een veel te vol gepropte bus 1,5uur naar Mwanza te rijden. Gelukkig en geheel toevallig kwamen we onze held Kasim tegen. Hij ging ook naar Mwanza! YES we konden met hem meerijden is zijn toch ietsje meer conmfortabele busje. Maar eerst moesten we nog wat mensen ophalen die ook naar Mwanza gingen. Via een miljoen omwegen en tig keer stoppen en wachten was iedereen in de auto. De dokter die ons uitnodigde om de operaties bij te wonen, en nog vijf andere medewerkers van het ziekenhuis. Toch nog tjokvol in het busje. Maar
ik vond het allang prima, ik kon zitten. Twee voorin, 3 midden in en drie achterin. Helaas zatern er mensen in de bus die zo enorm stonken dat Karin en er haast onpasselijke van werden. Karin zat naast een zuster die waarschijnlijk nog nooit haar mooie zwarte met wit gespikkelde jurk had gewassen. Wij hoopten maar dat ze niet te veel bewegingen zou maken waardoor de stank zijn uitweg vond in onze neus. Heel veel mensen stinken hier, of ruiken in ieder geval heel apart. Of ze nooit hun kleren wassen, of die geur in de porien zit. Ik weet het niet, het is in ieder geval soms niet te harden. Na een paar uur rondlopen in Mwanza centrum;Pff het was warm, we hadden dorst en we werden chagrijnig. Maar mijn laptop, fototoestel en telefoon waren bijna leeg en ik kon niet zomaar de stekker in het contact van het huisje steken anders zou er misschien een te hoge voltage komen en waren mij apparaten kapot, dat wil ik niet riskeren. Dus toch nog op zoek naar een wereldstekker.Na wat gezeur van mijn kant toch maar Mwanza weer ingelopen, op weg naar de andere kant van stad. Wie komen we onderweg tegen?! Jawel, onze reddende engel Kasim. En zuser Rita! Wat was ik opgelucht, zij spreken tenminste een goed woordje engels.. dat scheelt een hele hoop. Kasim wees onsde weg naar de juiste winkel en hielp ons met de prijs. We konden ook nog wel hun mee terug rijden naar Sumve. Haleluja! Onderweg nog wortels en een watermeloengekocht voor totaal 3500TSH (ong. 2,3euro). De terugweg mochten we in de achterbak zitten. Zat best lekker na een hele dag in de hitte lopen. Onderweg stopten we bij een busstation met marktjes eromheen. Ik ging even op zoek naar een Vodakaart om mijn mobiel op te waarderen. Wist ik veel wat ik moest hebben, hoe ik dat moest zeggen in het Kiswahili en hoeveel dat ging kosten.. Ik stond volgens mij best voor lul en mensen vonden het maar al te grappig. Ik kon er zelf ook wel om lachen, maar had mijn Vodakaartje nog steeds niet. Zuster Rita schoot te hulp. Ze gingen op pad, en met een paar ferme passen en zelfverzekerde bevelingen had ik binnen no-time mijn kaartje in mijn bezit. Haha, hulde aan de non.

4 maart:
Met Lucia naar de markt in Sumve. We voelden ons daar niet op ons gemak. We werden als indringers gezien. We mochten geen foto's maken van de waterput, die ook nog eens door Nederland, onze school, was gefinancierd! Prijzen werden hoger dan normaal met ons in de buurt. Volgende keer gaat ze maar weer mooi alleen. De terugweg naar ons huis kwamenwe een meneer tegen waar we netjes goedendag tegen zeiden. Hij praatte Engels terug! Das leuk, wij gingen een praatje maken. Hij bleek een leraar te zijn op de basisschool van Sumve en nodigde ons uit in zijn huis. Klein maar fijn huis. Met slingers van piepschuim verpakkingspmateriaal en een tafelkleed met paarse konijnen en eieren erop van Pasen. Toch best gezellig.Bezoekje gebracht aan de secundairy school (middelbaar onderwijs) voor meisjes. Het stond niet in onze planning om er heen te gaan. Maar er stonden zo'n 20 kinderen voor een dicht hek naar ons te zwaaien en te roepen. Wij werden nieuwsgierig. Op mijn aandringen zijn we er toch maarheen gelopen. Wat goed dat we dat hebben gedaan! Het was overweldigend om daar rond te lopen. Kinderen wilden onze namen weten, onze haren voelen, en onze witte huid aanraken. Wat een beleving! We werden verwelkomd door de bewaker van het terrein. Hij sprak gebrekkig Engels. Een meisje moest hard lachen om zijn versprekingen. KABATS hij sloeg met zn knokkel tegen haar borst, later nog eens tegen haar hoofd. Dat ging echt heel hard. Ik denk dat de man zich beledigd voelde.. Eenmaal binnen werden we hartelijk ontvangen door de directeur van de school. Die we blijkbaar al eerder ontmoet hadden de eerste kennismakingsdag in het ziekenhuis. Karin en in herkende hem allebei niet. Alle mensen lijken hier ook ontzettend op elkaar! Het is heel bijzonder als blanken het schoolterrein betreden. We werden toegeproken en ontvangen alsof we lid waren van een koningklijke familie! Ook was het blijkbaar heel bijzonder om in het hokje van de directeur te komen want een leraar van de school kwam heel eerbiedig binnen en moest in eerste instantie blijven staan. De leraar heeft ons rondgeleid over het terrein. Het was er groot! De school heeft plek voor 600 meisjes. Ze wonen 6 maanden op het schoolterrein en gaan dan voor 6 weken naar huis. Op school slapen ze opgekropt met ong. 40 meiden in een gebouw, in stapelbedden. De school heeft verschillende lokalen zoals de library, labratory, en ong. 10 gewone leslokalen met krijtborden. De borden stonden volgeschreven met woorden en lastige rekensommen. Een meisje probeerde mij wiskunde uit te leggen.. Ik begreep er niets van! Later bleek dat dat meisje in de 'slimste' klas zat. Ze wil later dokter worden. Ik hoop dat ze de kans krijgt om door de leren. In dit land gaat dat niet zo gemakkelijk als bij ons. School is duur en vaak onbetaalbaar voor gezinnen. Kinderen gaan naar schooltot de leeftijd van 12 jaar. Het merendeel gaat na de basisschool thuis aan het werk om geld te verdienen voor hun familie. (vandaar al die kindjes aan de kant van de weg) De meisjes op de secundairy school koken, wassen, maken schoon en studeren elke dag. Daar de gewoonste zaak van de wereld, ik zou er niet aan moeten denken om met 599 andere meiden op één terrein te verblijven een half jaar lang! In grote ketels wordt het eten bereidt, nouja eten, het is meer een rijstdrapje (ik heb er foto's van). Er is daar geen elektriciteit of stromend water. Er zijn grote reservoirs met regenwater en diepe waterputten. Het is elke dag hard werken in de hitte om iets te eten of een beker drinken te maken. De wc's zijn laatst vernieuwd. Van een klein stinkend hokje met gat in de vloer naar een iets groter stinkendhokje met ietsje groter gat in de vloer. Wij zouden er doodongelukkig zijn.Het zijn allemaal ontzettend aardige en lieve mensen. We gaan snel nog een kijkje nemen, maar dan voorbereid met presentjes om uit te delen.

5 maart:
Francis (technicus van het ziekenhuis) op bezoek geweest. Vertelde over het gezang en geschreeuw dat we elke avond horen. Blijkt een kerk achter ons huis te zijn opgericht waar ze heel actief en intensief hun god eren. Hij vond het maar niets aan zijn uitdrukking te zien. Francis is RK. Verder vandaag rustig gelezen, aanklooien. Wassen. De eerste regenbui!! Wat ruikt dat lekker, de temperatuur daalde sterk. Heb een lange broek en lange mouwen aangedaan. Lekker. Rondje lopen op zoek naar waar nog meer lawaai vandaan komt. Blijkt een groot veld achter ons huisje daar spelen ze volleybal, de mannen. Foto's van kinderen gemaakt. Te LIEFF. Onze bewaker ontmoet. Ernest. Geeft een veilig gevoel dat er daadwerkelijk iemand rondloopt om alles te checken.Vandaag een dode geit op de kop aan een boom zien hangen. Van een afstandje gezien hoe ze het lieve diertje doormidden sneden..

6 maart:
07:00uur opstaan. 08:00uur begint de kerk dienst. Op eigen initiatief een kijkje gaan nemen. Een dokter van de operatiekamer had ons uitgenodigt en zou ons ophalen die ochtend. Hij kwam niet, wij zijn toen alleen gegaan. Onderweg kwamen we de basisschoolleraar tegen die ons een plekje aanwees in de kerk. De kerkdienst was in eenwoord prachtig! De kerk was helemaal vol, ongeveer 500 mensen waren er binnen. Er zaten kinderen van de meisjes school, oudere mensen, jonge mensen, baby's. De mannen en vrouwen zaten gescheiden. Baby hingen op de rug en waren dood stil, bijzonder om te zien. Ook de kleine kinderen bleven stil op hun plek zitten en zaten met grote ogen te kijken en te luisteren naar het gezang. Ze waren allemaal in hun mooiste kleren uitgedost. Schoenen waren gepoets en allemaal een jurk aan. Wat voor hun goede zondagse kleren zijn, gooien wij thuis weg. Er liep een vrouw met zwart gelakte sandalen, de ene sandaal was haar te groot en de ander veelste klein, maar het waren waarschijnlijk haar mooiste, of misschien wel haar enige paar schoenen. Er liep een klein jochie door de kerk met een veel te grote broek die hij dan telkens met twee handen omhoog moest hijsen. Vrouwen dragen jurken met drukke gekleurde prints met daarover en totaal niet bijpassende kleuren omslag- en hoofddoeken. Of ze hadden een jurk van glimmend materiaal met strikjes en plooien aan alle kanten. Toen iedereen binnen was kwam er een stoet van kinderen in uniform binnen. Twee jongens vooraan hielden een groot kruis vast.
Meisjes in een lijn erachteraan. Allemaal liepen ze op de maat en zongen ze in canon een lied. Ik heb nog nooit zoiets moois gehoord in de kerk. De klanken weergalmden door de ruimte. Karin zat snotterend en totaal ontroerd naast me.

7-11 maart 1e werkweek. (zie volgend verhaal). Te veel om nu te beschrijven!!

WIST JE DAT:

- Er hier een vogel rondvliegt die niet zingt of tjierlpt, maar M'kundu roept!
- We hier geen koelkast hebben en dus alles in poedervorm of vers in huis hebben.
- Er 's nachts mensen rond ons huis lopen en aan de deuren rammelen.
- De kinderen hier alleen kleren dragen met scheuren en gaten erin.
- Wij dagenlijks huwelijksaanzoeken krijgen.
- Wij douchen met een teiltje regenwater.
- Ik immens grote kakkerlakken op mijn slaapkamer en badkamer heb zitten.
- Er ook joekels van bijen achter het huis vliegen (Annebeth ik geloof je nu!)
- Ik overal kleine lieve briefjes tussen mn spullen vind. (Thnx sis!)
- Alle bedden naast dat ze vuil en verroest zijn, er ook geen werkende rem op zit en de hoog/laagfunctie al jaren geleden is vergaan.
- Het hier regenseisoen is en het 's nachts met bakken uit de hemel komt vallen.
- Mijn naam 'Malussi', speeksel betekent in het Ugandees?! Lekker is dat.
- Ik na één dag al kats verbrand ben.
- Wij al dagen rijst met wortel eten.
- Ik graag nu al thuis kom om al mn verhalen te vertellen.
- Jullie dan nog maar 8 weken hoeven te wachten.

Reacties

Reacties

Harm en Anja

Malussi !! geweldig je verhalen. Ik hoop toch niet dat iemand uit Nederland daar geopereerd moet worden, Wij zouden het niet eens overleven !!!, 6 x een lumbaal punctie zetten brrr ik wil er niet eens over denken hoe zeer dit doet.!! wat leuk om zo'n kerkdienst mee te maken, waarschijnlijk putten die mensen veel troost en kracht uit hun geloof, prachtig om te zien hoe de mensen dan met elkaar verbonden zijn. hahaha die huishoudster zo dom is ze dus nog NIET !!
Nou meissie let goed op je zelf . Poehee had je hier maar zo veel aanzoeken. !!! hahahah
dikke kus van Anja en Harm

Annebeth

Marloes!! Malussi!! Wat geweldig om te lezen, je schrijft heerlijk. Ik las het in een ruk door, heb t aan mijn moeder voorgelezen. Zó herkenbaar allemaal!
Ik hoop dat je er volop van geniet, zo te lezen maak je het allemaal bewust mee en neem je veel waar. Mooi. Ik leer zowaar een andere kant van je kennen, prachtig.
Liefs, Annebeth
(Groeten van mn moeder! ;) )

wilma

Wauw wauw wat een verhaal ik ben erg trots , wat super dat je dit allemaal mee maakt. en dat lieve kleine kereltje inpakken en weg wezen. Pas goed op je zelf en tot over 8 weken

Lonneke

Goed geluisterd Loes!
Ik stuur je gister een bericht met de boodschap dat ik wacht op een verhaal.. en huppakee! Volgende dag staat er eentje op! haha. Top hoor..

Moooie verhalen, erg veel maar je leest er zo doorheen!
en die little kids!! echt om op te vreten! Je verhalen zijn wel heftig joh! Je lijkt het allemaal nog nuchter op te pikken.. Denk dat het van je af schrijven ook fijn werkt of niet?
Blijf dagboekjes maken! Super om te lezen..

Tot 't volgende verhaal!!

xxxxxxxxxxxxxxx
ps: Ik speel vanmiddag weer voor 't eerst mee met een wedstrijd!!

Kim

Yes, dat was een heerlijk verhaal! Ik kan er van genieten als ik het lees, super! Hoe is het met de temperatuur? Hou je het vol? En heb je al stiekem lieve kindjes in je koffer verstopt? Neem er maar een paar voor mij mee!:)
Nu snel je foto's bekijken!

Wij spelen zo tegen boemerang. Wordt spannend! Vanuit Angerloeloe een dikke kus voor Malussi! xxx

Mayke Bergman

Marloes! Wat heerlijk om je verhaal te lezen! Geweldig beschreven en echt heel bijzonder om op zo'n afstand mee te leven. Hoe is het om zuster te zijn op de afdeling? En ga je toch nog een keer proberen om "onze" waterput vast te leggen? Leuk ook de verhalen over de school en de kerk. Geniet deze dagen van de "luxe", groeten aan Karin en tot hoors, weer.
PS Moeten we nog presentjes sturen voor de kinderen op school? Pennen, ballonnen? Zeg het maar .....

Ingeborg

Malussi!
Wat een GEWELDIG verhaal! Heb hem 2 keer gelezen, want ik vond het zo super om te lezen. En mijn god, wat maak jij allemaal mee in 1 week? Te veel!
En wat een heerlijke foto's! Ik kan echt zien dat je geniet. En zo hoort het ook!

Ik verlang nu al naar je nieuwe foto's en verhaal!

xx

jan en gerrie

hoi Marloes,

Wat een verhaal. Geweldig dat we op deze manier iedere keer jouw belevenissen kunnen lezen en mee beleven. Ik wil me niet te veel voorstellen hoe het in het ziekenhuis toe gaat. Ben blij dat ik hier in Nederland woon, maar als je niet beter weet ben je al blij dat je geholpen kunt worden.

groetjes uit Drempt en tot het volgende verhaal,
Jan en Gerrie

Klazien

Ver weg maar ....... door je verhaal eventjes héél dichtbij!
Jee Marloes, zoals je schrijft SUPER!
Je volgende taak als je terug bent wordt dus een uitgever zoeken.
Blijf genieten, en vooral doorgaan met schrijven.
Wij lezen wel ;)
Pas goed op jezelf.
Liefs Klazien en Co

Maryse

wat een super verhaal.
ik blijf je volgen!! heeel veel plezier nog en kan niet wachten op het volgende verhaal

kussie voor malussi haha ;)

Marleen

Wow Marloes wat een verhalen! geweldig om te lezen. Wat gaat het leven daar toch super appart er aan toe, dan besef je toch echt wel dat wij het erg luxe hebben allemaal. Wat zielig voor die patienten in dat ziekenhuis, kan je je toch niet voorstellen 6x! mis prikken! pas goed op jezelf en geniet vooral!
Wat een super mooie foto's! erg cute die zwarte kindjes, met zulke lieve grote 'honden' ogen!
Liefss Marleen

Esther

heeej Dearn!
Wat heerlijk om je verhaal te lezen! En wat fijn dat het zo goed gaat daar..
Het lijkt me afschuwelijk te zien dat zij zo in armoede leven en dat wij het hier zo gruwelijk goed hebben.

En die kerkdienst dat lijkt me ook heel mooi!
haha, ik moet erg lachen om de teksten die je schrijft.. je schrijft echt heel leuk en om in 1 ruk door te lezen.

Ik wacht met smart op je volgende verhaaal:D

Een hele dikke mega zoen!!

Anja Pelgrim

Hoi Marloes,
Tsjee wat een verhaal zeg! Leuk om te lezen hoor! Geniet er maar lekker van, want die weken zijn zo om hoor!!! groetjes Anja (Pelgrim).

Opa Angerlo.

Marloes wat een verhalen,we hopen dat het prettig blijft om mee te maken.De geplaatste foto;s maakt heel veel goed.We kijken nu al weer uit naar het volgende verhaal.Oma wil op haar manier naar onze Marloes schijven Wij wensen je alle goeds toe en hopen je gezond met nog meer opgedane kennes terug te zien in Eldrik.

Esther

ooh Loesje, wat een gedoel allemaal! Meisje, wat schrijf je toch leuk! Erg goed om je zo te kunnen volgen. Ik ga zo lekker met vriendinnen de stad in, zal een wijntje op je drinken;)
Geniet zoveel mogelijk lieverd!

Hoop snel weer van oew te horen niggie!

Liefs en een kussie
Esther!

Doe voorzichtig nichtje en pas goed op! We zien je graag heel terug in Angerlo!

Martine

Ben trots op je lil' sis!!
Was leuk je ff gezien te hebben op skype, ben blij dat het goed gaat!

Bianca

Geweldig om allemaal te lezen en wat een belevenissen allemaal...!!

Toy toy toy....

W8 met smart weer op een volgend verhaal....

xx

Henk van der Horst

Hallo Marloes,
wat een leuke verhalen en zo geschreven alsof ik ze zelf meemaak. geniet van alles wat je de komende 8 weken nog zult meemaken want het is niet niks. het is goed om zo het verschil in cultuur te kunnen ervaren in het dagelijkse leven. de contrasten zijn enorm. wat zullen jullie genieten als je weer onder een echte douche kunt staan. ik zie uit naar je volgende verhalen.

Oma,

Wat fijn dat het je goed gaat .De verhalen zijn mooi.wij komen net van de verjaardag van Herman Derksen 65 jaar. Een fijn etentje .Ik zal je jaloers maken .Hier regent het Wel zacht weer Het is nu acht uur We gaan nu koffie drinken.Tot wederhoren.Welterusten Oma Doei,,

Dennis

Hey Marloes,

Zo te lezen maak je een hoop indrukwekkende dingen mee.

Nog veel succes in plezier in de resterende weken.

Gr. Dennis

Marije

Hej Marloes,

Ik sprak je moeder zaterdag en werd daarna wel heel nieuwschierig naar jou verhaal en de foto's.
Poeh, dat klinkt allemaal wel heftig en indrukwekkend.. maar die kindertjes zien er wel lief uit!
Ik ben nu al benieuwd naar je volgende verhaal en avonturen en foto's!!

Succes en geniet ervan!
Groetjes Marije

Maus

Leuk om te lezen loes!

Renate Carmiggelt

Hoi Marloes,
wat heerlijk om je verhalen te lezen, terwijl ik hier op het Graafschapcollege mijn lessen geef! Super, ik ben weer terug in Afrika als ik dit lees. Jullie doen het zo te horen hartstikke goed. Geniet ervan. Bedenk dat je deze ervaring nooit meer kwijt raakt. Take care. Groetjes Renate

Lin

Heeee Grote Malussi!
Wat een verhalen weer zeg, WOW! En die operaties, niet normaal! Hier in Nederland zouden alle kranten en het nieuws erbij gehaald worden als dat zo zou gaan en de artsen ontslagen worden!

Ben echt blij weer wat van je te horen en fijn dat je het zo naar je zin hebt! Je ziet er goed gezond uit. Verlang je al een beetje naar de Hollandse Stampotten haha.

Geniet er lekker van en zorg goed voor jezelf! En niet stiekem trouwen he! :p

xx Lin

Angela

Hoi Marloes! Wat een heerlijk verhaal weer. Altijd prettig als je last hebt van studie ontwijkend gedrag. Wat maak je ontzettend veel mee, echt leuk! Dat het daar in het ziekenhuis allemaal zo anders gaat en dat dat daar dan zo normaal gevonden wordt - bizar is dat. Hopelijk kun je de artsen daar wat empathie aanleren, al is het maar een beetje! Heeeel veel plezier nog, jij. Geniet van alles wat je daar ziet, mee maakt en doet. Heel veel liefs, Angela

Inge Stevens

Heyy Marloes!

Super om te lezen hoor, zo leuk en herkenbaar!!
Lekker luxe huisje hoor haha ik ben jaloerrss ;)

Ik vind het echt super tof dat jullie al zo goed zijn 'ingeburgerd' en zoveel oppakken, echt top! Vooral zo doorgaan en lekker genieten van alle mooie momenten die je daar meemaakt!
Voor je het weet is het voorbij dus geniet er maar lekker van!

veel succes nog daar en ook veel plezier!!

Liefs

ingrid

He Marloes, Ik was vandaag op het werk en een lieve collega vertelde dat ze al twee geweldige verhalen van je had gelezen.
Ik vandaag gelijk achter de computer, helemaal super om het te lezen. Als het goed is blijven we nu op de hoogte.
Wij wensen je nog heel veel plezier en pas goed op jullie zelf.
Dikke kus van ons (fam. Meijer)

Kim

hahah, ik zie dat je oma je verhaal heeft gevonden. Ze kwam me zaterdag in de zaal direct even vragen of het mij al gelukt was je nieuwe verhaal te lezen! :) We hebben helaas verloren met 1-3 en een nieuw blessure teamie erbij! (Milou met een dikke enkel, hopen dat het snel over gaat, we zijn nog maar met 7,5 vrouw!)
De lente is begonnen hoor, wat een heerlijk weer hier! Weet ondertussen nog steeds niet hoe warm jij het hebt??
Nog 1 vraagje he.. Eten ze daar ook spacecake??;)

xxxx

Annie Bouter

hallo marloes, 'k heb genoten van je boeiende verhalen, je schrijft op een manier dat we haast naast jouw meebeleven. behalve de geuren!! het verhaal van de kerkdienst vond ik ook erg mooi.moet wel indrukwekkend zijn. wat een belevenis voor jouw in zo'n land! Marloes, houd je goed en geniet elke dag. groetjes Annie Bouter

Tim Baijens

Hallo Marloes,

Geweldig je verhalen te lezen, fijn dat je het naar je zin hebt. Ik ben zelf in 2008 daar geweest (als co-assistent) en heb toen meegeholpen jouw voorgangers naar Sumve te krijgen en ben nu erg verheugd te lezen dat jullie de 'tweede lichting' verpleegkunde-studenten van het Graafschapcollege zijn. Zou je Francis de hartelijke groeten van me willen doen? Heel veel plezier daar gewenst, je zult er veel van leren maar vooral ook goed genieten!

Tim Baijens

jola

eej marloes,ik kijk steeds uit naar je verhalen,zo top om te lezen hoe het er daar aan toe gaat! ik denk dat je iedere dag beseft hoe goed we het hier hebben.ga zo door met je verhalen en je gaat nog beroemd worden ;-) we leven met je mee.liefs van jola x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!