marloesweijers.reismee.nl

1e berichtje vanuit Tanzania!

Hallo allemaal!

Ik leef nog! Wat een reis om hier alleen al hier te komen. Ik weet niet waar ik beginnen moet.. Zoveel gezien en gedaan. Zondagnacht vertrokken richting Dusseldorf, van daaruit naar schiphol gevlogen, Toen vanaf schiphol naar Nairobie, een vlucht van 8uur. Toen was ik al onder de indruk. Dat vliegtuig was grooooot! Een dubbeldekkersvliegtuig, nog nooit gezien. Dat was al een hele belevenis om mee te reizen. Ik als boerinneke uut een klein dorp ben ook niks gewend! Op Nairobie hebben we 12 uur moeten wachten op de volgende vlucht. Gatverdamme, dat was echt balen. De nacht duurde onwijs lang, we hebben geprobeerd te slapen op een houten bankje die net te smal en te klein was om op te ligen. Niet erg comfortabel. Eenmaal op Narobie aangekomen mochten we met een klein propellor vliegtuigje (50 pers.) richting Mwanza. WAUW wat een uitzicht. Vliegveld Mwanza is erg klein.Een (1) landings/optsijgbaan. En wanneer het vliegtuig niet op tijd de lucht in is beland je in het water! Op google earth is dat goed te zien. Tijdens de reis een boel mensen ontmoet. Iedereen is er hartelijk en we zijn al wel 5 keer uitgenodigd bij verschilende mensen thuis. Op Mwanza werden we opgehaald door de chauffeur van Sumve Hospital. Een uur te laat kwam hij aan rijden.. Haha typisch! Wij konden er wel om lachen. We werden daar ook nogaangeklampt door een klein jochie. Hij had grote zielig-kijkendebruine ogen en overal vlekken op zijn lichaam, Hij sprak een klein beetje Engels. Hij vroeg ons om geld. De eerste ontmoeting met de arme lokale bevolking, Ik vond het heftig..Maar dat was nog niets vergeleken wat we in het ziekenhuis aan zoudentreffen!
Maar eerstmoesten we nogbij het ziekenhuis zien te komen. Mwanza is geen stad zoals wij dat kennen. Het is er een chaos!Ze rijden hier links, overal zijn zebrapaden, mensen toeteren omniets, rijden op brommers (allemaal welmet helm op!)en er lopen overal waar je maar kijkt kinderen. Toen we de stad zonder kleerscheurendoor waren gekomen reden we nog een stukje op de verharde weg, later veranderde dit in een zandweg. Niet een gewone zwandweg, maar een weg met rotsen, kuilen, hobbels, geiten, koeien en rare enge grote vogels met een vieze lel onder de snavel. Ze hebben er ook drempels! Ik lachte me rot, drempels op een zandweg! Onze chauffeur was een echte schumacher, hij scheurde over de weg, en manouvreerde moeiteloos overal omheen. Het viel me op dat er overal mensen lopen langs de weg, met een fiets of een mand op hun hoofd, kinderen rennen overal en nergens. Ik keek mijn ogen uit! Het was geweldig om te zien. De mensen hier wonen echt in hutjes zo klein als een bij ons 1 slaapkamer is.

Ons huisje in Sumve is eenvoudig maarredelijk groot. Foto's zet ik er later op. We hebben een huishoudster, mama Lucia, zij doet alles voor ons. Lief vrouwtje, alleen niet te verstaan. Ze verstaat geen woord Engels en wij nauwelijks Swahili. Erg lastig dus.

Ik heb nog veel meer te lullen, maarik houd het kort.
het ziekenhuis is groter dan verwacht, alles is schoon en groot. De eerste dag hebben we een rondleiding gekregen en mochten we meteen 4 operaties bijwonen. Dat was gaaf! De operatiekamer is niet anders dan een gewonen kamer. Ramen staan open en er vliegen beestjes binnen. Ongelofelijk!
Operatie 1: Liesbreuk
Operatie 2: Prostaatverwijdering
Operatie 3: Verwijderen van aambeien
Operatie 4: Geperforeerde blaas tgv prostaatverwijdering.

Dit is nog maar een klein gedeelte van wat ik allemaal te vertellen en gezien heb.

Ik moet nog enorm wennen aan de Afrikaanse mensen en de warmte, tot nu toe gaat het prima en vermaak ik me geweldig.

Pap, mam jullie zullen je ogen uit kijken hier! Tot snel.

Reacties

Reacties

Stephanie

Ha Loes!

Stoer verhaal zeg! Dubbeldekkervliegtuig, spannende landingsbaan, chaos, vreemde vogelbeesten en zielige kinderen, maar wél een onbegrijpelijke mama Lucia. Ik zie nu al een succes voor mijn aanwijsboekje!

Groetjes, ook van agressieve Perry. xx Stephanie.

Lonneke

Lieve Loes,
ik checkte even snel mijn mail op stage.
"YES EEN BERICHT!" dat 'even' werd dus even iets langer! haha.

Top om te lezen, wat lastig voor te stellen dat jij daar zit.
zo ver weg van hier!
Al een potentieel kind voor me gevonden? Blijven zoeken!!

Ik heb gister je Tokkie kleren opgehaald bij je moeder..
Dat wordt mijn outfit mvoor maandag.. Dus bedankt voor het lenen;)

Nou blijf genieten!
Dikke kus mij

Inge

WAUWW!! Super herkenbaar maar ook wat GAAF dat jullie het nu ook mogen meemaken!! Heerlijk!!

En wat LEUKKKK Dat jullie ook mama Lucia hebben!!!!

Doe haar de hartelijke groeten van Inge en Mira!!!!! :)
Ze kan trouewns wel een beetje engels, ze heeft een soort eigen gemaakt engels woordenboekje! Wij hebben haar 'goodmorning', 'money' en dat soort woordjes geleerd haha ;)

Lucia is haar voornaam, ze wordt ook wel mama Amos genoemd omdat haar oudste zoon Amos heet :)

Heeel veel succes daar en GENIET er vooral van!!
Natuurlijk ook de groetjes aan Karin, ik blijf jullie uiteraard volgen!

Liefs Inge

Maus

Leuk om je verhaaltje te lezen Loesje! Geniet ervan en ik kijk nu al uit naar je volgende verhaaltje.
Kus

Lisa-marie

Leuk, geniet er maar van. Het zal vast snel gaan:)

wilma en Gerard

He super je reactie, erg leuk om te lezen je schrijft het erg leuk . We zijn trots op onze nicht. Ik wil het daar ook wel eens zien ik ga als vlieg mee bij je moeder in de koffer HA HA . Heel veel plezier we kijken uit naar het volgende verhaal
Groetjes de van Dijkjes Lathum

Patriesss

Priscillll!!! :D Wat leuk om te lezen allemaal!! Ik sprong even van mn stoel vanmiddag, toen ik zag dat je wat vertelde op je site !

Succes en beleef alles to the fullest :)

XXx (Abeth)

jola(mammie van jip en maus);-)

hey marloes,echt gaaf om je te volgen.het zal een hele ervaring worden,iets wat niemand je meer afpakt,,geniet ervan,, en ik hou wilma als vlieg gezelschap hihi in de koffer van je pa en ma(ook heeeel top dat ze je komen opzoeken).liefs jola x

Maaike en Clemens

Hoi Marloes,
Samen met opa Angerlo je bericht gelezen. Fijn dat je het naar je zin hebt en we kijken uit naar het volgende bericht met spannende (medische) verhalen.
Met opa zijn we nu bezig oude foto's te scannen en te printen. (Hij begint er steeds meer verstand van te krijgen!!!!)
groeten, Maaike,Clemens en opa Angerlo

Janneke

Hoi Marloes,
Sprak je moeder vanmiddag. Nu toch het reisverslag lezen. Goed dat je alle hobbels, bobbels en kuilen op de heenreis hebt overleefd. Dit wordt een life-time ervaring. Hopelijk heb je ook nog tijd om de bush en de omgeving te verkennen. Mochten er spannende dingen gebeuren dan hoor ik dat wel van buurvrouw Wilma. Hopelijk werkt de camera goed.
groeten Janneke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!